تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
«رویداد۲۴» حضور اهل سنت در کارگروه راهبردی دولت را با جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اهل سنت، بررسی می‌کند:

استاندار کُرد برای کردستان و استاندار بلوچ برای سیستان و بلوچستان | واگذاری سمت‌ها به اهل سنت یک آزمایش تاریخی است

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اهل سنت، درباره انتصاب اهل سنت در دولت پزشکیان معتقد است: «شعار ایران برای همه ایرانیان و جمعیت ۱۷ میلیونی اهل سنت، نشان می‌دهد که اهل سنت باید در اداره کشور سهیم باشد»

استاندار کُرد برای کردستان و استاندار بلوچ برای سیستان و بلوچستان | واگذاری سمت‌ها به اهل سنت یک آزمایش تاریخی است | اگر در هر کارگروه، اهل سنت کوتاهی کند، مقصر آقای پزشکیان نیست

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: دولت پزشکیان مدعی ارائه فرصت به زنان، اهل سنت و اقوام برای دیده‌شدن در کابینه و سمت‌های مدیریتی است. در این بین برخی مدعی تبعیض مثبت به نفع این طیف‌ها هستند اما مشخص نیست در نهایت، پزشکیان تا چه حد می‌تواند پای حقوق اهل سنت و زنان ایستادگی کند. تاکنون شنیده شده که برخی از کارگروه‌های تعیین وزرا، نمایندگانی از اهل سنت دارند و احتمال انتصاب وزیر اهل سنت و استاندار کرد و بلوچ وجود دارد.


بیشتر بخوانید: رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس: پزشکیان اهل سنت و قومیت‌های مختلف را به آینده امیدوار می‌کند


جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اهل سنت و نماینده مجلس ششم، معتقد است که پزشکیان فرصت خوبی برای اهل سنت فراهم کرده و حالا نوبت آزمون این طیف است. او در اینباره می‌گوید: «تا اینجای کار آقای پزشکیان خوب پیش آمده و در هر کارگروه یک نفر از اهل سنت را راه داده‌اند. در شورای راهبردی نیز یک نفر از اهل سنت حضور دارد. این اتفاق یک نوع خوش‌فکری و حسن‌نیت درباره انجام وعده‌های آقای پزشکیان است که به نظر من مقدمات آن خوب فراهم شده است. امیدواریم با تلاش تمام کارگروه‌ها، بتوانند افراد شایسته را برای مناطق اهل سنت معرفی کنند. اگر در هر کارگروه اهل سنت کوتاهی کند، مقصر آقای پزشکیان نیست بلکه اهل سنت باید در این بین به وظیفه خود عمل کنند و وزرایی را معرفی کنند. من در کارگروه وزارت علوم، 2 نفر از اهل سنت را پیشنهاد داده‌ام. »

نماینده اهل سنت مجلس ششم، معتقد است که اهل‌سنت تاکنون به حق خود در حوزه سیاسی نرسیده و در این‌باره باید سهم آن‌ها به موازات اصلاح طلبان، دیده شود. او در اینباره می‌گوید: «به نظر من تبعیض و بی‌عدالتی قرار نیست همیشه ادامه داشته باشد. نظامی که مدعی اسلام است، نمی‌تواند با عدالت و حق یک ملت مخالفت کند. در سال‌های اخیر از نیرو‌های شایسته اهل سنت استفاده نشده است. متأسفانه نگذاشتند اهل سنت سمت‌های مناسب را بگیرند. وظیفه اخلاقی و انسانی و سیاسی باعث می‌شود که اهل سنت در قدرت حضور داشته باشند. اهل سنت همیشه بیشترین رأی را داده‌اند. نمی‌توان یک حزب اصلاح‌طلب با ۱۰۰ عضو یک وزارتخانه را بگیرد اما اهل سنت با این همه رأی کنار گذاشته می‌شوند. شعار ایران برای همه ایرانیان و جمعیت 17 میلیونی اهل سنت، نشان می‌دهد که اهل سنت باید در اداره کشور سهیم باشد. نسبت به قبل باید سمت‌ها تقسیم شوند. واگذاری سمت‌ها به اهل سنت یک آزمایش تاریخی است که اهل سنت شایستگی خود را نشان دهند و ثابت کنند که اهل سنت برای ایران و نظام دلسوزی می‌کنند. توسعه کشور بدون مشارکت همه اقوام و مذاهب امکان‌پذیر نیست. امیدواریم در دولت آقای پزشکیان، اهل سنت نسبت به رأی و دلسوزی‌شان مشارکت داده شوند. »

جلالی‌زاده درباره احتمال انتصاب استاندار اهل سنت کرد در کردستان می‌گوید: «۵۰ سال است که اهل سنت از حق خود محروم شده‌اند. در برخی از امور که به اهل سنت واگذار شده است، اوج دلسوزی و توانمندی را دیده‌ایم. با توجه به اینکه اولین‌بار است که اهل سنت وارد کابینه و سایر مسئولیت‌ها می‌شوند، من معتقدم که وزارتخانه‌ای که در حد و توان آن‌هاست واگذار شود. قطعاً استانداری سیستان و بلوچستان و کردستان را کرد‌های اهل سنت و بلوچ‌ها بهتر از افراد صادراتی می‌توانند اداره کنند. استاندار اهل سنت اگر ضعف‌هایی داشته باشد هم قابل توجیه نیست. این دور اگر اهل سنت مشارکت داده شوند، قطعاً روزنه‌های امیدی برای اهل سنت شکل می‌گیرد و مشارکت هم افزایش می‌یابد. ما نمی‌توانیم زیر چارچوب تعصبات مذهبی زندگی کنیم.»

اهل سنت با جمعیتی وسیع و پراکندگی جغرافیایی خاص، خواستار حضور در قدرت و ارائه نظرات خود هستند. این طیف در غرب و جنوب شرقی کشور، سال هاست که خواهان انتصاب مسئولینی از قوم و مذهب خود هستند. در این دولت مسعود پزشکیان، وظیفه سختی در قبال آن‌ها دارد؛ زیرا عدم موفقیت او درباره حقوق اهل سنت، می‌تواند حضور این طیف در انتخابات‌ها و اعتماد به قدرت رسمی را به شدت کاش دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما